Ik was van tevoren al huiverig voor het plaatsen van sponsored posts of advertorials tegen betaling, omdat het toch een beetje voelde als mijn ziel verkopen. Ik had altijd voor de volle 100% mijn eerlijke mening gegeven op mijn blog. Hoeveel daarvan zou ik opgeven als ik me door anderen liet betalen om over een bepaald onderwerp te schrijven?

En inderdaad het voelde niet goed. Hoe selectief ik ook was bij het aannemen van opdrachten voor sponsored posts, ik had echt het gevoel dat ik niet meer 100% vrij was om te schrijven wat ik wilde. Dat betekent trouwens niet eens dat ik echt moest liegen. Maar dan wilde een klant bijvoorbeeld dat ik nog wat informatie zou toevoegen waarvan ik dacht: Wat hebben mijn lezers daar nu aan? Maar toch deed ik het maar. Omdat ik ervoor betaald kreeg.

Ik ben dan ook heel snel weer gestopt met het plaatsen van advertorials en sponsored posts tegen betaling. En daarvoor had ik (naast het gevoel niet eerlijk tegen mijn lezers te zijn) nog een tweede belangrijke reden.

Ik werd namelijk helemaal gek van het onderhandelen over de voorwaarden. Hoeveel zou de advertorial gaan kosten? Wat moest er dan precies in komen? Welke linkjes wilde het bedrijf erin? Hoe vaak moest ik het gaan delen op social media? Hier kon heel wat heen en weer gemail in gaan zitten. En het ergste vond ik, dat de meeste (potentiƫle) opdrachtgevers het niet zo nauw nemen met bepaalde regels die ik zelf wel graag wil naleven.

Zo zegt de Reclamecodecommissie bijvoorbeeld dat je het moet aangeven als een publicatie is ontstaan uit een samenwerking. Veel bedrijven vragen toch of je dat niet wilt vermelden.

Een ander heet hangijzer is het kenmerk follow/no follow dat je achter de schermen aan een link kunt meegeven. Google geeft aan dat links die zijn geplaatst naar aanleiding van een samenwerking het kenmerk no follow moeten hebben. Doe je dat niet en komt Google erachter, dan kun je behoorlijk kelderen in de zoekresultaten. Toch vragen bijna alle bedrijven van wie ik mailtjes ontvang om een betaalde do follow link. Sterker nog, als ik aangeef dat ik dat niet doe, doen ze alsof ik maar raar doe. Of ze zeggen dat Google er toch niet achter komt. Maar… Heb je wel eens gemerkt dat Google heel goed in staat is om advertenties te laten zien van dingen waarin je inderdaad geĆÆnteresseerd bent? Waarom zou Google het dan niet merken als een bedrijf opeens van 20 of zelfs 200 bloggers allemaal follow-linkjes krijgt? Ik ga het risico in ieder geval niet nemen. Ik wil mijn blog echt niet op het spel zetten.

Over linkjes gesproken – langzaam maar zeker werd het me duidelijk dat al die bedrijven die me aanschreven helemaal niet zo enthousiast waren als ze beweerden over mijn schrijfstijl of mijn foto’s. Vaak gaat het echt alleen maar om een linkje en lijkt de kwaliteit van wat daaromheen staat ze helemaal niet te boeien. Ik begon zelfs aanbiedingen te krijgen om geld te verdienen met het plaatsen van alleen een link.

geld verdienen met je blog