Zodra je een blogpost hebt gepubliceerd, kun je deze delen op social media om de aandacht van je lezers te trekken. Je kunt de link bijvoorbeeld delen op Facebook of Twitter. Op Instagram kun je helaas geen link delen bij een post, alleen in je bio. Maar er zijn bloggers die de link in hun bio elke keer updaten naar hun nieuwste blogpost.

Mijn favoriete socialmediakanaal om lezers op mijn blog te krijgen is Pinterest. Het duurde even voordat ik door had hoe het werkte en ik stond zelfs op het punt om mijn account te verwijderen. Maar toen ik na het volgen van een Pinterest-cursus enkele kleine veranderingen in mijn strategie doorvoerde, nam het aantal kijkers op Pinterest snel toe – net als de hoeveelheid mensen die via een pin op mijn blog terecht kwam. Eerst vond ik het pinnen nog wel erg veel werk, maar nu ik Tailwind gebruik, is het een fluitje van een cent. (Via deze link kun je Tailwind trouwens een maand gratis proberen.) Het allerfijnste aan Pinterest vind ik dat een post niet snel omlaag zakt in de tijdlijn, zoals op Instagram en Facebook. Pins blijven ook op de lange termijn naar boven komen doordat mensen ze op hun borden bewaren en er later naartoe teruggaan, doordat mensen ze blijven delen en ze dus steeds onder een nieuw publiek terecht komen, èn doordat mensen ze vinden door middel van de zoekfunctie. Maak dus zeker pins bij je blogposts!

Voor alle social media geldt trouwens dat je niet alleen nieuwe blogposts kunt delen. Zelf heb ik een contentkalender met mijn beste blogposts, die ik eens in de zoveel tijd opnieuw deel op een moment dat ze relevant zijn. Ze leveren dan steeds opnieuw enthousiaste reacties en nieuwe lezers op.

Bij sommige blogposts maak ik ook een video. Ik upload die video dan naar YouTube en plaats er een link onder naar de bijbehorende blogpost.

Pffff wat een werk he? Dat vind ik dus ook. Daarom ben ik eerlijk gezegd helemaal niet zo’n grote fan van social media. Geef mij maar verkeer dat helemaal vanzelf binnenkomt via zoekmachines. Lees dus gauw hoe je elke dag vanzelf verkeer krijgt via Google.